I årets World Steak Challenge, som er VM i biff, tok Norsk Angus gullmedaljer for Angus Entrecôte og Angus Ytrefilet, i tillegg til en sølv- og bronsemedalje for Angus Indrefilet.
Prima Brands samarbeider strategisk med hele verdikjeden i vårt Angus-prosjekt; fra produsent via Meny til kunde. Målet er å produsere kjøtt i verdensklasse, noe VM-medaljene igjen er et bevis på. I 2014 ble Angusgården etablert i Egersund. Her har vi gjennom 10 år hatt et langsiktig prosjekt på å forske fram verdens beste biff, og sikre jevn og god kvalitet på kjøttet. Siden da har antall produsenter økt betraktelig. I dag er det mer enn 2000 norske bønder som leverer Norsk Angus av en definert kvalitet som har spesifikke krav til kjøttfylde, fettmengde og marmorering, størrelse, alder og mørning.
– Dette er jo resultatet av det langsiktige arbeidet vi gjør sammen med Angusforeningen, Nortura og spesielt MENY. Vi har jobbet sammen mot målet om å skape verdens beste biff i den kommende biffnasjonen Norge. Nå har vi nok en gang vist at vår Angus troner blant de beste biffene i verden. Her har MENY virkelig tatt et stort eierskap og vilje for å skape en vare og etterspørsel som bonde, forbruker og landbruket skal ha godt av. Vi er godt over 10 år inn i reisen, men den er langt fra over, sier Kristoffer Øglend, Key Account Manager i Prima Brands.
World Steak Challenge er en viktig arena der internasjonale ledende kvalitetsprodusenter av biff konkurrerer om hvem som får frem de beste produktene. I konkurransen deltar bedrifter fra 25 nasjoner fra hele verden, som de sentrale biffproduserende landene Argentina, Uruguay, Australia og USA.
Det er ikke første gang biff fra Angusprosjektet får medaljer i World Steak Challenge. I 2019 ble det en sølv og en bronse, i 2021 to gull og en bronse, i 2023 to sølv og en bronse.
Angus er kjent for godt marmorerte biffer av meget god spisekvalitet, og det tette samarbeidet med MENY, Angusforeningen og Nortura sikrer at kvaliteten alltid er Prima. MENY har satset stort på Angus og tilbyr i dag en rekke stykningsdeler i sine ferskvareavdelinger.
– At det er mulig å hevde seg i en biffkonkurranse med deltagere fra de fremste biffnasjonene i verden, med kvalitetskjøtt av norsk råvare, det er helt rått! Angus-samarbeidet er svært viktig for oss, nettopp for å kunne garantere kundene våre biff av høy kvalitet. Salget av Angus har økt betydelig de siste årene, noe som er gledelig. Vi ønsker ikke nødvendigvis at kundene våre skal spise mer biff, men heller bedre biff, derfor er vi meget stolte over å være en del av dette viktige samarbeidet, sier Espen S. Lie, kokk og leder av MENY-Lauget og kategorisjef ferskvare i MENY.