I Nationen 13. oktober kan vi lese om at det er matvarer som har økt med 57%, og i VG 12. oktober er forskere forundret over at å prisen på mat i butikk øker mer enn kostnadene for å produsere dem. Dette er ikke noe å forundre seg over. Det er dagligvarekjedene som her skor seg på andres elendighet, sier Per-Sigve Lien, daglig leder i TYR.
Daglig ser vi oppslag med at maten blir dyrere, og dette utnytter dagligvarekjedene. Fokuset på prisveksten gjør at forbrukerne er forberedt på dette, og det utnytter dagligvarekjedene til det fulle, sier Lien. Tall fra AgriAnalyse viset tydelig at det er bøndene som har den største kostnadsveksten, og da er det forunderlig at den største prisøkningen tas ut i sluttleddet. Pris til bonden er nøye regulært, og så vidt jeg vet er det også nøye avtalt når landbrukets foredlingsledd kan øke prisene. Dette gjelder ikke for dagligvarekjedene, og derfor står de fritt til å øke sine priser, mens den økonomiske situasjonen gjør at det daglig er bønder som må legge ned sin produksjon, sier Lien. Det blir spennende når dagligvarebaronene skal gjøre opp sine regnskap i 2022, i hvilken grad de har tatt sine tap for å gi forbrukerne billigere mat, avslutter Lien